אשקלון מתייחדת אתם

אשקלון מתייחדת עם זכר קורבנות השואה בשורה של טקסים עירוניים/ מערכת אשקלון פוסט, צילום:אלדד עובדיה

האירועים מתקיימים בסימן ’70 שנה למדינת ישראל’. ראש העיר בפועל, תומר גלאם, לניצולי השואה תושבי העיר: “הערב אני עומד כאן, נרגש. מביט בכם, ניצולים יקרים, לוחמים ורוצה לומר לכם תודה. תודה, כי בזכותכם אנחנו כאן היום”

הטקס המרכזי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה נערך בהיכל התרבות במעמד ניצולי שואה, תושבי העיר, ראש העיר בפועל, תומר גלאם וחברי מועצת העיר.

בטקס מרגש, שנערך בסימן ’70 שנה למדינת ישראל’, עלו לבמה ניצולי שואה, מלווים בנכדיהם ונציגים מטעם בני הנוער, והדליקו משואות לזכר ששת מיליון הנרצחים. כמו כן הופיעו מקהלות בתי הספר ‘רותם’, ‘כרמים’, ‘מצפה ברנע’ ולהקת ‘כינור דוד’.

מוקדם יותר, נפגשו בני נוער רבים מאשקלון ברחבת היכל התרבות למעגלי שיח יחד עם ניצולי שואה מעמותת עמ”ך ורכזי תנועות הנוער.

ראש העיר בפועל, תומר גלאם, נשא את הדברים הבאים בטקס המרכזי:

“לפני מספר חודשים נפגשתי עם דוד אריאל, ניצול שואה, תושב אשקלון. בעיתוי סימלי, זה היה יום בו השמיים זעקו. הם היו אפורים וגשם זלעפות כיסה את העיר. ואני, יושב לצד דוד ושומע ממנו את הסיפור שלו, את הזוועות שעבר כילד. בפרטי פרטים הוא סיפר לי מה שעבר עליו. על הפרידה מאבא, על ימים שלמים ללא אוכל ועל התגלמות הרוע איתה נאלץ להתמודד והוא בן 13 בלבד. הדמעות זלגו מעצמן.

הסיפור של דוד, שמיד נקרין חלק ממנו, הוא אחד מיני רבים. העולם שתק בזמן שנשים, ילדים וקשישים נרצחו בדם קר. זו הייתה תעשיית מוות שפעלה בשיטתיות ובברוטאליות שאי אפשר לתאר במילים. שישה מיליון יהודים, אחינו ואחיותינו נטבחו על ידי הצורר הנאצי.

הערב אני עומד כאן, נרגש. מביט בכם, ניצולים יקרים, לוחמים ורוצה לומר לכם תודה. תודה, כי בזכותכם אנחנו כאן היום. תודה שלמרות הקושי והזוועות שעברתם אתם בוחרים לשתף אותנו בסיפורים האישיים שלכם.
תודה שהייתם שם בכל הצמתים החשובים: במלחמה על עצמאותנו, בפיתוח התעשייה, בבניית הארץ ובעיצובה של התרבות וההשכלה הגבוהה. בכל מקום.

תודה למשפחות שלכם. לילדים, לנכדים ולנינים שגדלו במציאות לא פשוטה, בצל השואה, ודואגים שהעדויות יונצחו ויעברו לדורות הבאים.

לצערי עשרות שנים עברו והאנטישמיות עדיין קיימת ובועטת. עדיין ישנם מכחישי שואה שמרימים ראש ומסרבים להודות כי מעל אדמת אירופה פעלה מכונת השמדה נאצית. עלינו בכל עת להוקיע ולזעוק: לא עוד!

ככל שהשנים חולפות שורדי השואה הולכים ומתמעטים. בעיר אשקלון, חיים אלפי ניצולי שואה. לפני פחות משבועיים איבדנו את משה מנדל, אחד מהפעילים הידועים בעיר למען הניצולים. מנדל הקים וייסד את הסניף המקומי של עמותת ‘יש’ הפועלת למען אותם ילדים שניצלו בשואה.

עיריית אשקלון תמשיך לפעול למענכם, נמשיך להעביר את הסיפור שלכם הלאה, נמשיך בהובלת פרוייקטים בשיתוף עם בני הנוער כדי שלכם יהיה יותר טוב.

אני פונה אליכם השורדים, ומבקש שתדעו, שדלתי פתוחה בפניכם, היכן שאפשר לעזור – נירתם. היכן שאפשר לתת יד וכתף – נעשה זאת.
בזכותכם אנחנו כאן. נזכור ולא נשכח. עם ישראל חי וקיים!”

נזכיר כי מחר, (ה) יתקיימו טקסים בבתי הספר ברחבי העיר, טקס ‘לכל איש יש שם’ בחזית בניין העירייה, באמצעות חניכי תנועות הנוער, וכן הטקס המרכזי בצמוד לאנדרטת יאנוש קורצ’אק בגן העתידני שמתקיים בשיתוף עמותת י”ש, העמותה העירונית לזכר הילדים בשואה.

כלל הטקסים השנה התאפיינו בעושר ומגוון תרבותי ובחיבור הבין דורי בין קשישים ניצולי שואה, נוער וילדים.

שתף באמצעות:

תגובות פייסבוק

תגובות פייסבוק

אודות מערכת האתר

קרא גם:

מיצגים בכבוד

Share this on WhatsApp שחייניי ושחייניות מכבי אשקלון השתתפו בתחרות גביע האביב חמישה שחיינים ושחייניות …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.